Habermas

kritiske lesninger

av (redaktør) og Gunnar C. Aakvaag (redaktør).

Pax 2007 Heftet

Jürgen Habermas er en av vår tids mest betydelige filosofer, samfunnsforskere og intellektuelle. Denne boken presenterer en ny generasjon norske Habermas-fortolkere som har som målsetting å lese Habermas i et kritisk og fornyende perspektiv. Boken ønsker å føre leseren inn i et sentralt forfatterskap og kritisere det i lys av nyere samfunnsutvikling og forskning. Noen av temaene som berøres er religion, kunst, globalisering, rett og moral.

Jürgen Habermas har siden slutten av 1960-tallet vært en sentral premissleverandør for akademisk og intellektuell debatt i Norge. I denne boka fortolker en ny generasjon akademikere Habermas i et kritisk og fornyende perspektiv. Boka er således også et forsøk på å bryte 68.erne monopol på å forvalte Habermas i den norske offentligheten. En kritisk lesning skal på en og samme tid føre leseren inn i forfatterens tanker, skape interesse for og debatt omkring disse, samt føre tankene et skritt videre gjennom å ta posisjonen opp til kritisk vurdering i lys av nyere forskning og samfunnsutvikling. To temaer går som røde tråder gjennom Habermas. forfatterskap, og preger bidragene i denne boken, nemlig tanken om .fornuftens demokratisering. og .demokratiets fornuft.. Fornuftens demokratisering fordi vi alle tilkjennes og avkreves en kommunikativ fornuft. Og demokratiets fornuft fordi kommunikasjon og .kraften i det bedre argument. er selve grunnpilaren i det moderne samfunnets demokratiske styresett. Odin Lysaker (f. 1976) og Gunnar Aakvaag (1972) er redaktører. Øvrige forfattere er: Ståle R.S. Finke (f. 1966), Kjersti Fjørtoft (f. 1966), Espen Hammer (f. 1966), Jan-Olav Henriksen (f. 1961), Cathrine Holst (f. 1974), Kjartan Koch Mikalsen (f. 1975), Arne Johan Vetlesen (f. 1960), Iver Ørstavik (f. 1965).

Forlag Pax

Utgivelsesår 2007