Håp og livskvalitet

en utfordring for sykepleieren?

Gyldendal akademisk 2001 Heftet

Forfatteren presenterer ulike definisjoner av håp og livskvalitet og drøfter måter å betrakte disse på i et livsløpsperspektiv. Boken går inn på flere metoder for å måle og kartlegge livskvalitet, og den har også eksempler fra klinisk praksis. Den er skrevet for sykepleierstudenter, andre helsefagutdanninger og for alle som møter alvorlig syke pasienter i sitt daglige arbeid. Har litteraturliste og stikkordregister.

Livskvalitet er et begrep som har økende interesse i helsefagene. Stadig fler mennesker får kroniske sykdommer og spørsmål knyttet til livkvalitet blir reist i samfunnsdebatten i tilknytning til diskusjoner om økonomiske prioriteringer og fremskritt innen medisinsk teknologi. Håp og livskvalitet er fenomener som blir truet ved alvorlig sykdom og lidelse. Hvordan kan sykepleieren bidra til å styrke håp og livskvalitet i møte med pasienten? Forfatteren presenterer ulike definisjoner av håp og livskvalitet og drøfter ulike måter å betrakte håp og livskvalitet på i et livsløpsperspektiv. Boka gjør rede for ulike metoder for å måle og kartlegge livskvalitet og har eksempler fra klinisk praksis. Boka er viktig for sykepleiere og alle helsearbeidere som møter pasienter i ulike faser av sykdom og i ulike aldersgrupper.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2001