Håndbok i urtemedisin

urter til behandling av vanlige plager

av (forfatter) og Dagny Tande Lid (illustratør).

Noras Ark 2001 Innbundet

I denne boken får man en generell gjennomgang av de mest alminnelige medisinske urtene. Forfatteren går inn på anvendelsesområder, virkestoffer og bivirkninger. Bokens andre del er en oversikt over alminnelige lidelser, og hvordan urter kan brukes til lindring og helbredelse. Med urteregister etter latinske navn og litteraturliste.

Håndbok i urtemedisin Visste du at: Ringblomst og solblom er gode å ha mot sår og blåmerker. Bringebærblader og ryllik er gode "kvinneurter". Ingefær er den fremste urten mot kvalme og reisesyke. Timian er en god hostestillende urt. Myggen ikke likte lavendel- eller tetreolje . og slett ikke hvitløk. Og er du vårslapp, prøv løvetann. Mange av våre vanligste urter er gode legeplanter, og har lange tradisjoner i folkemedisinen. Nå kommer de til heder og verdighet igjen, for stadig flere nordmenn tyr til urtemedisin ved små og store hverdagsplager. Brukt med forsiktighet og forstand er urtene en effektiv medisin. Nye urter kommer i handelen hele tiden, og det skjer mye spennende forskning innenfor urtemedisin. I denne nye og utvidete utgaven av Lill Granruds Håndbok i urtemedisin blir nye urter presentert. Her kan du lese om de vanligste urtene som er å få kjøpt i Norge i dag, hva de hjelper for, hvordan de brukes og hvor de fås kjøpt. I bokens andre del får du vite hvordan du kan behandle og forebygge en rekke vanlige plager og lidelser ved hjelp av urtemedisin.

Forlag Noras Ark

Utgivelsesår 2001