Gylne ord av Dalai Lama

av (forfatter), Tove Langemyr Larsen (oversetter) og Tove Langemyr Larsen (redaktør).

Andresen & Butenschøn 2010 Innbundet

Da hennes mann døde søkte Tove Langemyr Larsen trøst i Dalai Lamas bøker. Det hjalp henne gjennom en veldig tung og vanskelig periode. I denne boka har hun samlet de sitatene som har betydd mest for henne, håpet er at de også kan være til glede og nytte for andre. Sitatene er organisert rundt allmenne temaer som vennlighet, dialog, mental innstilling, lykke, medfølelse, lidelse, sorg, frykt, meditasjon, hat og sinne, grådighet og egenkjærlighet, krig og fred, tro og ikke-tro.

Forlag Andresen & Butenschøn

Omtalt person Dalai Lama XIV

"Formann Mao sa en gang at politisk makt kom fra geværmunningen.Javisst kan man nå sine mål på kort sikt gjennom vold.Men bare det.Det er derfor jeg er slik en varm tilhenger av ikke-vold.For vold avler vold.Og vold betyr bare det ene:lidelse."

"Noen ganger reflekterer jeg over det faktum at en general som dreper tusener av mennesker kalles en helt.Hans handlinger blir beskrevet som eksepsjonelle og han blir lovprist.Men om en som er helt forvirret,dreper en annen,blir han behandlet som en morder,fengslet eller til og med dømt til døden."