Gyldendals juniorfakta 1-12

av (forfatter), Lena Ollmark (forfatter), Carin Wirsén (forfatter), Mats Wänblad (forfatter), Per Gustavsson (illustratør), Annie Huldén (illustratør), Stina Wirsén (illustratør), Björn Bergenholtz (illustratør) og Dagny Holm (oversetter).

Gyldendal 2005 Innbundet

Rut og Knut ser på naturen: Med fakta, ordtak, eventyr, dikt og aktiviteter. Rut og Knut ser på kroppen: Viser hvordan kroppen din virker. Rut og Knut ser på tid og rom: gir svar på spørsmål om tid og rom. Rut og Knut ser på været: om forskjellige aspekter ved været. Rut og Knut ser på skolen: tar for seg hvordan det er å begynne på skolen og gå på skolen. Rut og Knut ser på mat: Ser på hvor maten kommer fra, hvorfor ting smaker salt eller søtt og hvordan det er å jobbe med mat. Rut og Knut ser på reiser: tar for seg lange og korte reiser. Rut og Knut ser på ville dyr: om dyr som lever i skogen, på enga, på fjellet og i havet. Rut og Knut ser på tamme dyr: tar for seg forskjellige tamme dyr. Rut og Knut ser på eventyr og sagn: Om overnaturlige vesener som tusser, troll og hekser. Rut og Knut ser på liv og død: Om hvordan barn blir til og hva som skjer når vi dør. Rut og Knut ser på urtiden: om hvordan jorden ble til, om forskjellige bergarter, vulkaner, hav og fjell og om dinosaurene.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205355781