Omtale fra forlaget
«Gode tiltak for å styrke de svakeste leserne, som for en stor del består av gutter, kan føre til at disse får bedre leseferdigheter, større sjanser på arbeidsmarkedet og på mange andre måter et bedre liv, noe som i sin tur kommer samfunnet til gode.» Dette skriver Astrid Roe i første kapittelet av Gutter og lesing. Gutter leser mindre enn jenter og scorer dårligere på leseprøver. Hvorfor er det sånn? Kan vi få dem til å lese mer og bedre enn de gjør? I denne boka behandles mange innfallsvinkler til gutters lesing, lesepreferanser og lesekyndighet. Sentrale emner er gutters leserhistorier, digital tekstpraksis, «guttelitteratur», guttebildet i lærebøker og litteraturformidling rettet mot gutter. Målgruppen er lærere i det 13-årige skoleløpet, studenter, bibliotekarer, høgskole- og universitetsansatte og foreldre. Kåre Kverndokken er dosent i norskdidaktikk ved Høgskolen i Vestfold. Gjennom sine populære norsklæreverk både lesebøker og språkbøker har han i en årrekke vært med på å prege norskfaget i skolen. Kverndokken driver flere videreutdanningskurs for lærere i lesing og skriving. Hans forrige bok var 101 måter å lese leseleksa på. Om lesing, lesebestillinger og tekstvalg (2012). «Det er ikke uvanlig at forskere klager på at skolens praktikere ikke interesserer seg for hva de har å meddele. Etter mitt syn kan det ha noe å gjøre med at få av dem skriver på en så interessant måte som det Kverndokken gjør.» - Hallvard Håstein, Bedre skole
Forlag Fagbokforlaget Landslaget for norskundervisning
Utgivelsesår 2013
Format Heftet
ISBN13 9788245014327
EAN 9788245014327
Serie LNUs skriftserie (194)
Språk Bokmål
Sider 275
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket