Gutta i kirsebærtreet

møter med de voksnes verden i etterkrigstidens Oslo

Kolofon 2015 Innbundet

Det er sommeren 1945. Krigen er nettopp slutt. Rasjoneringskort og boligmangel preger hverdagen. Erik er fem år og vokser opp i det røffe østkantmiljøet på Kampen i Oslo.

Et stort kirsebærtre blir fast møtested for ham og hans kamerater i de hektiske etterkrigsårene der sterke krefter er i sving for å bevare forskjellen på øst og vest i byen.

«Gutta i kirsebærtreet» skildrer deres opplevelser og møter med de voksnes verden.
Vi kommer nært innpå ulike mennesketyper der humør, friske replikker og morsomme påfunn står i sterk kontrast til problemene i hverdagen. «Poeten», «Promper'n», «Loffen», Sot» og «Skreddermester'n» krydrer tilværelsen på ulike måter. «Gutta i kirsebærtreet» tar leserne med på en morsom og spennende reise i en tid da normer og krav var ganske så annerledes enn de er i dag. Handlingen er basert på forfatterens opplevelser fra guttedagene.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2015