Gunnar Larsen

biografi

Gyldendal 2001 Innbundet

Boka handler om journalisten og forfatteren Gunnar Larsen (1900-1958), og gir ei skildring av Larsen og hans krets fra en spennende periode i norsk litteratur- og avishistorie. Har litteraturliste og personregister.

Den første biografien om Gunnar Larsen, denne sammensatte og betydningsfulle skikkelsen i norsk litteratur- og avishistorie. Gunnar Larsen er biografien om en forfatter som på mange måter er en glemt juvel i norsk litteratur. Med dette verket tar Randi Bård Størmer mål av seg til å bringe ham frem i lyset, der han hører hjemme. Gunnar Larsen (1900.1958) var utdannet jurist, men valgte i stedet en journalistkarriere og ble senere sjefredaktør i Dagbladet. Han hadde en stor del av æren for at avisen ble et møtested for debatt- og kulturstoff, og var selv kjent for sin briljante og stilsikre penn. Hans forfatterskap favner fem romaner, alle svært forskjellige stilmessig. Blant de mest kjente regnes To mistenkelige personer (1933) og Weekend i evigheten" (1934). Han publiserte også en rekke enkeltdikt og gjendiktninger av andre verk og skuespill. Larsen var både funksjonalist og romantisk drømmer, og betraktet seg selv som selve sinnbildet på modernitet med sin rastløse livsførsel og med en karakteristisk blanding av eleganse og skyhet. Biografien om ham gir en tett og kunnskapsrik skildring av Gunnar Larsen og hans krets fra en spennende periode i norsk litteratur- og avishistorie, og tegner samtidig et nydelig bilde av Oslo i første halvdel av 1900-tallet.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205262799

EAN 9788205262799

Omtalt tid 1900-1945 Etterkrigstiden

Omtalt person Gunnar Larsen

• "Den unge Amalie Skram - et portrett fra det nittende århundre" av Liv Køltzow
  • "Grense Jakobselv - roman" av Kjartan Fløgstad
  • "17. roman" av Dag Solstad