Gullhår og bjørnemysteriet

av (forfatter) og Inga-Hilde Breivik (illustratør).

Folio forl. 2008 Innbundet

Gullhår, eller Amalie Sofie Nilsen som hun egentlig heter, går tur i skogen og finner et hus med tre bjørner. I det hun treffer den minste bjørnen og han forteller om dressurbåndet han fikk på sirkus, bestemmer hun seg for å befri bjørnene. Boken er en viderediktning av det kjente eventyret om Gullhår og de tre bjørnene. Bakerst i boken finnes en faktatekst om bjørner i Norge.

Gullhår og bjørnemysteriet er en viderediktning av det kjente engelske eventyret om Gullhår og de tre bjørnene. I denne fortellingen går ikke Gullhår hjem til foreldrene sine. Nei, hun er nemlig en ekte utforsker. Nå akter hun å finne ut hvorfor de tre bjørnene snakker menneskespråk, bor i hus, sover i senger og spiser grøt! Med list og beslutsomhet løser hun gåten og befrir bjørnene. Gjennom pågangsmotet blir Gullhår en jentehelt som ordner opp i urettferdighet. Selv om dette er ren fiksjon har boken et underliggende tema; miljøvern og behandling av dyr. Boken slutter med en kort faktatekst om bjørner i Norge. Boken er skrevet av lærer Signe Eikanger som har arbeidet i grunnskolen på barnetrinnet i en mannsalder. Teksten er enkel i oppbygningen og er skrevet for barn som nettopp er begynt å lese selv, eller som er i ferd med å knekke lesekoden. Innholdet i historien er tilpasset i vanskelighetsgrad til denne aldersgruppen. Den egner seg også godt til høylesning for de eldste barna i barnehagen. Nydelige og detaljerte tegninger av Inga-Hilde Breivik bidrar til å støtte opp om lesingen for nybegynneren. Illustratøren er dessuten en ekte dyrevenn som slipper fluene ut gjennom vinduet istedetfor å drepe dem, og bestandig har med seg hunden Sina på sine ulike oppdrag.

Forlag Folio forl.

Utgivelsesår 2008