Gullbillen ; Gorillajakten ; Det spøker på Canterville ; Daniel Boone

av (opprinnelig forfatter), R.M Ballantyne (opprinnelig forfatter), Oscar Wilde (opprinnelig forfatter) og John Bakeless (opprinnelig forfatter).

Egmont serieforl. 2012 Innbundet

Illustrerte Klassikere bok 35 Boka inneholder faksimileopptrykk av tegneseriebladet Illustrerte Klassikere nr. 137-140 med bøkene Gullbillen, Gorillajakten, Det spøker på Canterville og Daniel Boone. Redaksjonelle bidragsytere i denne utgaven er Nils Nordberg, Morten Haugen, Velle Espeland og Anders Hjorth-Jørgensen.

Forlag Egmont serieforl.

Serie Illustrerte klassikere (35)

Kryptogrammet er bare en av attraksjonene ved "Gullbillen". Den andre er at det dreier seg om en nedgravet sjørøverskatt, som finnes ved hjelp av en rekke gåtefulle og sinnrike angivelser. Piraten William Kidd, hvis skatt kodeknekkeren William Legrand finner, var en historisk skikkelse som det gikk mange myter om. Dessverre har det at han - eller for den saks skyld noen annen piratkaptein - har etterlatt seg nedgravde skatter også vist seg å være en myte. Men det er neppe tvil om at Robert Louis Stevenson hadde "Gullbillen" i tankene da han skapte "Skatten på Sjørøverøya" (IK bind 3).Og dermed har Poe også gitt sitt bidrag til en genre som "Pirates of the Caribbean"-filmene (og selvsagt kaptein Sabeltann!)har blåst nytt liv i.