Gull

en dokumantarisk røverroman

Koloritt 2008 Heftet

Dette er historien om soldaten Eilif. Han klarte å få 200 kilo gull fra Norges bank i sikkerhet før tyskerne kom i 1940. Det er også historien om en kvinnelig tysk agent med god teft og forretningssans, men også med stor evne til kjærlighet.

9. april 1940. I grålysningen ruller 26 lastebiler stille ut av gårdsrommet til Norges Bank, fullastet med den norske gullbeholdningen. Med tyskernehakk i hæl fraktes gullet nordover og ut av landet i sikkerhet. Det manglemte i farta, var en prøvesending med 200 kg gull som den nederlandskesentralbanken hadde fraktet til Norges Bank, fordi nederlenderne fryktet et snarlig tysk angrep. Ironisk nok ble Norge okkupert før Nederland. Meddette utgangspunktet starter historien om soldaten Eilif, som havner i sittlivs eventyr når han må sørge for at det nederlandske gullet skal flyttes i sikkerhet i Norge. Det handler om krig, spionasje, fangenskap, utroskap, barnefødsel, død. Og i kulissene lurer den tyske agenten Renate, som Eilif blir hodestups forelsket i. Dette er også historien om en norsk soldat som blir betatt avdrømmen om et forent Europa, fri fra kommunismens klør. Verken mot-standskampen eller nazismen glorifiseres, og det viser seg at enkeltskjebner er uforutsigbare når krigen rår! "Fartsfylt og spennende om storkrig og menneskeskjebner"."Sikkert er det i alle fall at "Gull" er både livfull og spennende, og at Bente Damhaug røper stor skriveglede". "Utmerket debutbok".Terje Stemland i Aftenposten Bente Damhaug (1952) fikk idéen til boken om gullet avsin far med militær bakgrunn. Etter å ha studert litte-raturhistorie og sport ved Universitetet i Grenoble, litte-ratur og germanistikk ved Universitetet i Heidelberg,teater, sang og dans ved Teaterhøgskolen i Hamburg,spilte hun teater, film og fjernsyn i Tyskland. Hun var lærer i impro visasjon og rollespill ved Teaterhøgskolen i Amsterdam/Utrecht. 15 år senere var hun tilbake i Norge og jobbet ved Nationaltheateret og i Fjernsyns teateret. Damhaug har oversatt, satt opp og spilt teaterstykket "En måned senere" sammen med Juni Dahr på Victoria Teater i Oslo. Deretter tok hun en pause fra de skrå bredder og utdannet seg til journalist med fokus på feature, portretter, reiseliv og kulturstoff. Hun debuterte som forfatter med spenningsromanen "Gull" i 2002, og kommer med oppfølgeren "Tango" i høst. I mellom tiden har hun skrevet manus til musikalen "Fruen på Losby" (musikk av Finn Evensen), som har blitt oppført to ganger på idylliske Losby Gods, med Inger Lise Rypdal i hovedrollen.

Forlag Koloritt

Utgivelsesår 2008