Gul åker og blått hav

norske historiefortellinger

Dreyers forlag 2022 Innbundet

Utover 1920-tallet og fram til 2. verdenskrig var Huseby-gården ved Gaulosen en av de største arbeidsplassene innen jordbruket i Sør-Trøndelag. Storbonden Erik Huseby (1869-1943) etterfulgte faren som lensmann og ordfører, men fikk også .ere regionale og nasjonale tillitsverv innen datidens produsentsamvirke.

Da firmaet I.C. Piene flyttet kornmøllen ut av Trondheim i 1878 til Hammerstranden i Buvika, fikk opprettelsen av industriarbeidsplasser ved Piene mølle avgjørende betydning for stedsutviklingen og utvandringen ble sterkt redusert.

Den neste gårdbrukeren, Olav Huseby (1928-2017) moderniserte gårdsdriften utover 1950-tallet og gikk fra grasproduksjon og husdyrhold til kornproduksjon og ble kornbonde på Huseby.

Florence Figenschow (1919-1981) vokste opp som væreierdatter i fiskeværet Torsvåg (70 grader nord) i Nord-Troms, men flyttet til Trøndelag på 1950-tallet. Som ung var hun ansatt i firmaet DM Figenschow som eksporterte fisk til det engelske og tyske markedet, men mange år senere, i 1956, giftet hun seg med en trøndersk odelsbonde.

I denne boka lar forfatteren oss følge flere familier fra slutten av 1800-tallet i Trøndelag og delvis i Nord-Troms, også under 2. verdenskrig og i okkupasjonsårene gjennom store endringer i landbruket og bondens hverdag.

Forlag Dreyers forlag

Utgivelsesår 2022