Guds folk og folkekirken

Lunde 2001 Heftet

Forfatteren tar i denne boka opp lekpredikantenes forhold til den gamle norske statskirke på begynnelsen av 1900 tallet.

Ludvig Hope
Guds folk og folkekirken
Ludvig Hope (1871-1954) fra Masfjorden i Hordaland var en av Norges betydeligste forkynnere i det 20. århundre. Da vekkelsene brøt fram ved lekpredikanter på bedehusene, var Hope noe av en fører. Men det ble brytninger, og i noen tilfeller ble kirkene stengt for de mest radikale lekpredikantene. Hope begynte da å tenke gjennom forholdet til den gamle norske statskirken. Burde det troende lekfolket engasjere seg for fullt i kirken og de nye menighetsrådene, var det best å bryte ut og danne frikirker, eller fantes det en mellomløsning? Svaret fikk sitt uttrykk i slagordet: I kirken, men ikke under kirken. Ludvig Hope ble den andre generalsekretæren i Det norske lutherske Kinamisjonsforbund, senere Norsk Luthersk Misjonssamband. Han talte alltid med manuskript, og talene hans er samlet i en rekke bøker. Boka Bli ikkje trøytte med eksempler på Hopes forkynnelse, er kommet på Lunde Forlag i 2001.

Forlag Lunde

Utgivelsesår 2001