Guddommelige mysteriejuveler

Bahá'í forlag 2019 Innbundet

Bahá'u'lláhs tiårlange eksil i 'Iráq begynte under de hardeste forhold, samtidig som bábí-troens skjebne befant seg på sitt laveste punkt. Men dette tiåret ble også vitne til den gradvise utkrystalliseringen av de mektige åndelige krefter som skulle kulminere med at han i 1863 gjorde sin verdensomspennende livsoppgave kjent for offentligheten. I løpet av disse årene, skriver Shoghi Effendi, .strålte det ut" fra byen Baghdád .bølge etter bølge, en kraft, en glans og en herlighet som umerkelig gjenopp.livet en vansmektende og hardt rammet tro som var i ferd med å synke til en upåaktet eksistens og sto i fare for å bli glemt. Fra den utgikk, dag og natt og med stadig økende energi, de første utstrålinger fra en åpenbaring som i sitt omfang, sin fylde, sin drivende kraft og sin litteraturs volum og mangfold var bestemt til å skulle overgå det som henhørte til Báb selv."

Blant disse tidlige utstrømninger fra herlig.hetens Penn er en lengre arabisk epistel kjent som Javáhiru'l-Asrár, som bokstavelig betyr mysterie-.juveler" eller .essenser". Flere av de berørte temaer blir også utdypet på persisk - på flere åpenbaringsmåter - i De sju daler og i Visshetens bok, disse to udødelige verk som Shoghi Effendi har karakterisert som henholdsvis Bahá'u'lláhs største mystiske skrift og hans fremste doktrinære verk. Guddommelige mysteriejuveler befinner seg utvilsomt blant de .tavler åpenbart på det arabiske tungemål" som det henvises til i sistnevnte verk.

Et av bokens sentrale temaer, påpeker Bahá'u'lláh, er .forvandling", her i den forstand at den lovede kommer igjen i en annerledes menneskelig skikkelse. I en note skrevet over originalmanuskriptets åpningslinjer opplyser faktisk Bahá'u'lláh:

Denne avhandling ble skrevet som svar til en søker som hadde spurt hvordan den lovede Mihdí kunne ha blitt forvandlet til 'Alí-Mu.ammad (Báb). Dette spørsmålet ga anledning til å utdype flere tema som alle er til nytte og gavn både for dem som søker og for dem som har nådd fr

Forlag Bahá'í forlag

Utgivelsesår 2019