Gudbrandsdalen

en kulturhistorisk velviser

historie, landskap, byggeskikk, folketradisjoner

av (redaktør) og Jiri Havran (illustratør).

Arfo 2010 Innbundet

Boken presenterer Gudbrandsdalen, med hovedvekt på kulturhistorie. Her kan du blant annet lese om regionens landskap, historie, byggeskikker og kunsthåndverk. Har litteraturliste.

Gudbrandsdalen er dalenes dal, det største dalføret i landet. Med sin beliggenhet midt i sørlige Norge, vakre natur, nydelig kulturlandskap, og med sine mange sidedaler, er dette ikke bare en dal, men en region som er over halve Opplands størrelse. Gudbrandsdalen har Jotunheimen, Dovre og Rondane med Norges høyeste fjelltopper, noen av de største naturparker, flest fredete hus og flere store slag ble utkjempet her (skotteslaget i 1612 og under 2. Verdenskrig). Hovedvekten i denne boka er lagt på kulturhistorie, og vi ønsker å gi et utdrag av det beste i regionen. Vi håper at boka vil gi ny innsikt i Gudbrandsdalen, både for de som bor her og de tilreisende, enten de er turister eller på gjennomreise.

Forlag Arfo

Omtalt sted Oppland