Grytekluten

et kulturminne fra bestemors kjøkken

av (forfatter) og Trine Mikkelsen (illustratør).

Vestfold husflidslag 2013 Innbundet

Grytekluten - et kulturminne fra bestemors kjøkken. Boka er rikt illustrert og inneholder 35 oppskrifter, flest hekle- og noen strikkeoppskrifter. Thea Rønningen gir en kulturhistorisk framstilling der ulike grytekluttrender framstilles. Bli med inn i en inspirerende og fargerik verden der et av kjøkkenets nyttige hjelpemidler spiller hovedrollen!

Forfatteren har gjennom mange år samla grytekluter av alle slag sammen med historiene bak trendene og bruksmåtene. Hun har besøkt mange byer og bygdelag med foredrag om grytekluter. I boka får leserne et innblikk i gryteklutenes historie. Gjennom bokas oppskrifter kan leseren selv lage egne eksemplar av disse gamle kulturskattene.

Vestfold husflidslag ønsker med denne boka å støtte opp om en viktig brikke i kvinnenes håndverkshistorie. Med boka om grytekluten løfter Vestfold husflidslag her fram et nyttig husflidsprodukt kjent fra de fleste hjem og håper gryteklutene vil ha sin plass også i framtidas kjøkken.

Gavetips! Boka anbefales til bestemødre, historieinteresserte, kjøkkenskrivere og håndarbeidselskere!

Forlag Vestfold husflidslag

Utgivelsesår 2013