Grunnbok i helsenorsk

språk og kommunikasjon for fremmedspråklig helsepersonell

av (forfatter) og Lasse Morten Johannesen (forfatter).

Læremiddelforl. 2003 Heftet

Boken er et læreverk for sykepleiere og annet helsepersonell som har tilegnet seg norsk slik at de har passert et begynnernivå. Alle temaene i boken er helserelatert. Lydmaterialet på CD-en utgjør en viktig del av læreverket. Har ordliste.

Målgruppe
Helsenorsk er et læreverk for fremmedspråklige elever i helse- og sosial fag på videregående skoler.
Bøkene er også aktuell for voksne fremmedspråklige sykepleiere og annet helsepersonell som alt har tilegnet seg grunnleggende norskkunnskaper.
Grunnboka passer for de som har tilegnet seg grunnivå i norsk mens Helsenorsk passer for helsepersonell som har tilegnet seg et godt mellomnivå i norsk.

Lærebok, arbeidsbok og lyd CD.
Læreverket består fire bøker .Grunnbok i Helsenorsk. m/lyd-CD, .Helsenorsk. m/lyd-CD samt arbeidsbøker til begge lærebøkene.

Innhold
Lærebøkene inneholder materiale som omhandler sykepleie og helsefaglige spørsmål, og målet er at den skal gi fremmedspråklig helsepersonell nok kunnskap til å forstå talt og skrevet norsk, og til selv å formulere seg muntlig og skriftlig.

Bøkene omhandler emner som er viktige for å produsere språk i en faglig sammenheng. De gir dessuten mye nyttig informasjon om norsk helsevesen.

Lyd-CD inneholder aktuelle temaer som rapporter fra morgenmøte på sykehus, radioprogram om senil demens, intervju med en sykepleier m.m.

Arbeidsbøkene består av oppgaver som fokuserer på å oppøve kommunikative ferdigheter.

Forlag Læremiddelforl.

Utgivelsesår 2003