Grethes hus 5

interiør - visualisering

av (forfatter) og Grethe Høeg Gaudernack (medforfatter).

Sundførs byggfagkurs 2009 Spiral

I dette heftet fokuseres det på møblering av soverom, stue og kjøkken, og hvordan man fargesetter på en funksjonell og pen måte. Du lærer mer om blant annet offentlig miljø, rendring, Hotlink, Virtual Building Explorer og Artlantis.

I dette heftet brukes den nye norske interiørmalen for ArchiCAD. Soverom, stue og noe kjøkken møbleres. Offentlig miljø (legekontor i den vestlige delen) er viet flere kapitler, inkludert Byggforsk og universell utforming. Det lages møblerings- og himlingsplan av soverommet, samt oppriss. Pennesett i interiørmalen gjennomgås raskt. Penn 149 i interiørmalen gir sort kontur på møbler til vanlig, men er lys grå i himlingsplan. Du kan bruke din egen ArchiCAD-fil fra arbeidet med Grethes Hus 4, eller en ArchiCAD-fil som ligger på www.gretheshus.no/filer.htm. Forskjellige rendringsinnstillinger med Internal Engine og Light Works vises. Windowlight, som gir diffust lys fra vinduer, vises med flere eksempler. Hotlink, som gir mulighet for å lenke sammen flere ArchiCAD-filer, vises og forklares nøye. VBE, ArchiCADs nye viewer forklares raskt. Artlantis for ekstra realistiske rendringer vises nøye over 15 sider. Alt med "kokebok-oppskrift" fra miljøet i kjente og kjære Grethes Hus. En byggingeniørstudent skriver: "Jeg kjøpte nylig 4 av deres undervisningshefter til ArchiCAD 12. De ble "slukt rått" og jeg storkoste meg med å få tegne Grethes hus. Heftene er utrolige detaljerte og veldige lærerike, så vil bare benytte anledningen til å rose dere med den fantastiske jobben som er gjort med heftene. Her er det mange forfattere og pedagoger som har noe å lære!"

Forlag Sundførs byggfagkurs

Utgivelsesår 2009