Grethes hus 3

øvelseshefte 3 av 3

Archicad 11

av (forfatter), Grethe Høeg Gaudernack (medforfatter) og Ingolf Sundfør (illustratør).

Sundførs byggfagkurs 2007 Spiral

De tre øvelsesheftene gir en innføring i husbyggingsprogrammet Archicad. Øvelseshefte 1 inneholder oppgaver med detaljerte instrukser. Øvelseshefte 2 introduserer verktøyene Profile Manager og Stairmaker. I øvelseshefte 3 avsluttes huset.

I hefte tre avsluttes huset. Terreng legges til og bearbeides med kotelinjer og vegetasjon. Du jobber ut fra et situasjonskart som du henter på www.gretheshus.no. Tryllestav og gravitasjons-funksjonen blir brukt. Du bruker hjelpelinjer og parallelle linjer, samt resize for å forandre størrelsen på et objekt. Du bruker de nye funksjonene Trace Reference og Visual Compare for å jobbe effektivt med underlagstegninger. Byggforsk Kunnskapsystemer blir brukt for å få tegningsprosessen så realistisk som mulig. Du lager en egen peis, setter inn egendefinerte bilder på veggen og henter ArchiCAD-objekter på nettet som brukes i tegningen Det lages en fargelagt fasadetegning med skygge. Du lærer hvordan rendere flere bilder på en gang samt hvordan lage en animasjon (film) av huset du har tegnet. Du lærer deg også hvordan du skriver ut og publiserer til PDF. Vi synes bøkene er veldig greie og brukervennlige og har derfor stor fremgang Byggingeniørstudent ved Høgskolen i Agder ... Heftet er det vanskeligste av de 3 heftene. Hvis man ikke leser nøyaktig, så går tegningen kanskje kaos. Eller man går glipp på noe. Men i hvert fall, det er et veldig bra hefte, jeg liker vanskelighetene, for slik lærer vi det godt ... Elev ved teknisk tegning, Hellerud vgs

Forlag Sundførs byggfagkurs

Utgivelsesår 2007