Grethes hus 2

øvelseshefte 2 av 3

Archicad 11

av (forfatter), Grethe Høeg Gaudernack (medforfatter) og Ingolf Sundfør (illustratør).

Sundførs byggfagkurs 2007 Spiral

De tre øvelsesheftene gir en innføring i husbyggingsprogrammet Archicad. Øvelseshefte 1 inneholder oppgaver med detaljerte instrukser. Øvelseshefte 2 introduserer verktøyene Profile Manager og Stairmaker. I øvelseshefte 3 avsluttes huset.

I det andre heftet i trebindsserien Grethes hus tegner du videre på huset fra hefte 1 og lager forskjellige rom, etasjer, trapp (med StairMaker), tak og pipe. Du lærer mer om ulike innstillinger og flere nye verktøy. Med Profile Mangager kan du lage forskjellige veggprofiler. Her blir Profile Mangager brukt til å lage kantbeslag på en trapp. Du renderer med Sketch som lager et skisseaktig bilde. Du lærer mer om å jobbe i en snitt-tegning, og lager både vertikale og horisontale snitt.
Bolske operasjoner gjennomgås, med dem har du en større frihet til å forme objekter. Split, Multiply og Mirror for å dele opp, fordele og speilvende objekter. Lamper og lyssetting gjennomgås kort. Målsettingsmetoden hurtige mål blir vist. Allign 3D-texture for å snu materialenes retning. Trace Reference (Ny i ArchiCAD 11) gir deg anledning til å se en underlagstegning under den tegningen du jobber med.

Heftet er selvforklarende og egner seg for selvstudium. Anbefales for nybegynnere i ArchiCAD og for deg som har vært borte i ArchiCAD før, men som trenger en innføring i versjon 11.

Takk for veldig flotte hefter! (.) har tenkt å gå over til ArchiCAD nå, så da skal jeg anbefale heftene!
Masterstudent i byggeteknikk og arkitektur ved Universitetet på Ås (UMB)

Jeg synes heftet var ganske nyttig og forståelig for meg som har aldri brukt ArchiCAD før. Jeg fikk en god innføring i programmet. Heftet var godt illustrert og viste tydelig hva jeg skulle gjøre.

Elev ved teknisk tegning, Hellerud vgs.

Forlag Sundførs byggfagkurs

Utgivelsesår 2007