Grete Prytz Kittelsen

emalje - design

av (redaktør), Karianne Bjellås Gilje (forfatter), Thomas Flor (forfatter), Widar Halen (forfatter), Jan-Lauritz Opstad (forfatter) og Astrid Skjerven (forfatter).

Gyldendal og Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design 2008 Innbundet

I tekst og bilder presenterer boken Grete Prytz Kittelsens liv og produksjon innenfor norsk brukskunst og design, fra Scandinavian Design-perioden (1945-1965) og fram til i dag. Boken utgis i forbindelse med Nasjonalmuseet - Designs (Kunstindustrimuseet) separatutstilling om Grete Prytz Kittelsen i perioden januar - desember 2008. Med resymé på engelsk, bibliografi og register.

Dette er den mest omfangsrike boken som noen gang er blitt viet en norsk designer. Grete Prytz Kittelsen regnes blant Nordens fremste formgivere, og hun har preget norsk brukskunst- og designhistorie fra Scandinavian Design-perioden (1945-1965) og til i dag. I denne boken presenteres hennes mangfoldige produksjon og spennende liv. Boken er illustrert med over 500 nye bilder, i tillegg til illustrert fortegnelse over designerens liv og verk.De mange emaljerte gjenstandene til Grete Prytz Kittelsen er solgt i hundretusenvis nasjonalt og internasjonalt. Et illustrerende eksempel: På 1960-tallet ble det årlig solgt vel 150 000 eksemplarer av hennes kasseroller for emaljeverket Cathrineholm ved Halden. Grete Prytz Kittelsens gjenstander er i dag designikoner og samleobjekter. Men selve designeren bak de emaljerte bollene, kasserollene, fatene og smykkene er mindre kjent. I denne boken blir vi kjent med kvinnen som gjennom vel et halvt århundre, sammen med sin første ektemann, arktikten Arne Korsmo, har vært del av miljøet med modernistiske arkitekter og designere som Ray og Charles Eames, Walter Gropius, Frank Lloyd Wright, Mies van der Rohe, Lis og Jørn Utzon, Alvar Aalto og Paolo Venini. Nasjonalmuseet . Design (Kunstindustrimuseet) åpner samtidig med bokutgivelsen en stor separatutstilling der over 350 av de vel 500 avbildede gjenstandene i boken stilles ut. Utstillingsperiode 17. januar til 1. september 2008.

Forlag Gyldendal Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design

Utgivelsesår 2008