Great novels of the Brontë sisters

av (forfatter), Emily Brontë (forfatter) og Anne Brontë (forfatter).

Parragon 2001 Innbundet

Jane Eyre: Foreldreløse Jane vokser opp hos en fjern og følelseskald tante. Hun blir plassert på fattigskolen Lowood, der en nådeløs religiøs disiplin råder. Men Jane overlever uten å la seg knekke, og da hun senere får stilling som guvernante ved herregåden Thornfield Hall, ser det ut til at livets lysere sider kan åpne seg. Hun møter kjærligheten hos mr. Rochester, herregårdens eier. Men Thornfield Hall rommer hemmmeligheter som ikke kan skjules, og Jane rømmer i fortvilelse. Hun kan ikke elske uten åpenhet og likeverd, hennes opprørske ånd kan ikke slå seg til uten det. Wuthering heights: Handlingen i romanen er lagt til Yorkshires ensomme heier som danner rammen rundt en dramatisk kjærlighetshistorie. I sentrum av begivenhetene står Catherine Ernshaw og den mørke, demoniske fremmede, Heathcliff. Han blir brakt til hennes fars hus som hittebarn, og fra dette øyeblikk knyttes Heathcliff og Catherine sammen i en ubrytelig følelse av samhørighet som holder stand gjennom Catherines ekteskap med Edward Linton og som forfølger dem helt ut til grensen mellom virkelighet og drøm, liv og død. Agnes Grey: Romanen handler om den desperate stilling ugifte, utdannede kvinner havnet i når de

Forlag Parragon

Utgivelsesår 2001