Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Forfatteren forsøker å la kystallmuen i Nord-Norge komme til orde i norsk skolehistorie, en del av skolehistorien som hittil har vært glemt. Kan det tenkes at folks sterke motstand mot skolen ikke var den likegyldiges, men den forstandiges reaksjon? Sto skolen overfor en livsform rik på kunnskaper av et annet slag enn skolens? Har litteraturliste.
Omtale fra forlaget
School resistance will normally - of school authorities - be seen as an expression of irrationality, as irrational actions taken of people not able to take care of themselves. In the manner in which accounts of the past are written from "the perspective of the winners," it is likewise fair to claim that the history of public education is written by the fox who is set to guard the chicken coup. Just as the history of women and the history of the average man largely have "fallen by the wayside" as themes of general historiography, the perspective of the common people on education has "fallen by the wayside" in the history of education. Thus it is no mystery why the theme of "how schooling was perceived by local communities" is a strange bird in the picture album of educational history. The present work can be seen as an attempt to make amends for this in a small way- that is-an attempt to let the common people of a coastal community have a say in the history of education.
Forlag Solum
Utgivelsesår 2011
Format Heftet
ISBN13 9788256017034
EAN 9788256017034
Omtalt tid 1800-tallet
Omtalt sted Nord-Norge
Språk Engelsk
Sider 200
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket