Omtale fra forlaget
THE INTERNATIONAL BESTSELLERIlja Leonard Pfeijffer's moving and addictive masterpiece of European identity, nostalgia and the end of an era.'A masterpiece: grandiose style, brilliant and rich. It will defy the ages' Trouw (The Netherlands)'The love of my life lives in my past. That is, despite the alliteration, a terrible sentence to write. I do not want to come to the conclusion that, as it is the case for the hotel where I am staying and the continent after which it is named, the best time is behind me and that I have little more to expect from the future than to live on my past.'A writer takes residence in the illustrious but decaying Grand Hotel Europa, to think about where things went wrong with Clio, with whom he fell in love in Genoa and moved to Venice. He reconstructs a compelling story of love in times of mass tourism, about their trips to Malta, Palmaria, Portovenere and the Cinque Terre and their thrilling search for the last painting of Caravaggio. Meanwhile, he becomes fascinated by the mysteries of Grand Hotel Europe and gets more and more involved with the memorable characters who inhabit it, and who seem to come from a more elegant time. All the while, globalisation seems to be grabbing hold even on this place frozen in time.Grand Hotel Europa is Ilja Leonard Pfeijffer's masterly novel on the old continent, where so much history resides that there is no place left for a future and where the most realistic future perspectives are offered in the form of exploiting the past in the shape of tourism.
Forlag 4th Estate
Utgivelsesår 2022
Format Heftet
ISBN13 9780008375386
EAN 9780008375386
Genre Biografisk litteratur
Omtalt person Ilja Leonard Pfeijffer
Språk Engelsk
Sider 560
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Dette er historien om Europa, både i nåtid og fortid. Forfatteren kommer til det gamle hotellet fra Venezia. Her skal han skrive, men også prøve å forstå hva som gikk galt med kvinnen i hans liv, Clio. Sammen jaktet de på Caravaggios siste maleri, men nå er han altså på dette hotellet et sted i Europa. Det er få gjester, og de fleste blir værende. Hotellets historie er fascinerende, og det samme er klientellet. Det er ærverdig, men nedslitt. Den nye eieren, kinesisk, vil fjerne det ærverdige/gamle for å tilfredsstille hans foretrukne gjester - kinesere.
Masseturisme, turisttyper, språk, historiske hendelser, personlige historier, og geografi veves inn i denne ambisiøse fortellingen.
Til tider er den forførende og medrivende, mens andre partier er forglemmelige og «unødvendige».
Interessant og leseverdig er den uansett, selv om det ble en del skumming underveis.
Dette er en must for alle oss «turister». Veldig interresante historier fra flere sentrale europeiske turistattraksjoner med viktige observasjoner og kulturelle betraktninger. En ikke helt sympatisk forteller, men det er det likevel verdt
Dette er en sånn "flinkis-roman", der forfatteren bruker en rammefortelling som påskudd for å flette inn en masse utlegninger og betraktninger, og dermed vise hvor kunnskapsrik og reflektert han er. Gammeldags, snirklete språk. Masse om kunst, europeisk kultur- og -idehistorie, europrisk identitet. Ispedd litt saftig sex for å ikke bli for tørr og gammelmodig. Forfatteren får vist seg fram, men det er stort sett ganske kjedelig å lese. En bok for spesielt interesserte…
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketJeg strever bare med å forholde meg til en fremtid som ikke flyter logisk ut av fortiden
Det er så mye historie i Europa at det ikke er plass igjen til noen fremtid.
Men dette er det tjueførste århundret. Jeg kan virkelig ikke fatte hvorfor noen skulle trenge å ta bevisst avstand fra alle tekniske muligheter som han har til rådighet, for å lage kunst, og gi seg til å finne opp alle greiene sine på forhånd som en annen huleboer. Brødrene Lumiere ville ha myrdet for de kameraene som i våre dager er plassert i hver bidige telefon. Men sannsynligvis er det akkurat det som er poenget: at i våre dager kan alle filme. For å kunne føle seg som kunstner og kunne profilere seg som kunstner vil han av lengsel etter den tiden da filmskapere fortsatt var kunstnere, bort fra de midlene som gjør det mulig at enhver er kunstner. Det er nostalgi for eksklusivitet
Som forfatter har jeg lært at fortellinger er viktige. Og av deg har jeg lært at et kjærlighetsforhold ikke er annet enn å finne på en fortelling sammen
Folk som innbiller seg at de liker å reise mye og langt, er hedonistiske eskapister. De er på flukt fra seg selv, til tross for at de alltid vil hevde at det å reise gjør at de blir konfrontert med seg selv.
71 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket