Goethes naturfilosofi

med blikk på vår tids naturkrise

Paradigmeskifte forlag 2023 Heftet

Goethes holistiske verdensanskuelse innebærer et paradigmeskifte i forhold til det mekanistiske verdensbildet, som på hans tid var rådende og som dannet plattformen for den nyere tids naturvitenskap.

Men er det ikke nettopp dette holistiske paradigmeskiftet vi må bygge fremtiden på? Det er et hovedanliggende for forfatteren å vise at Goethes tanker om naturen gir et svært viktig bidrag til å forstå dagens naturkrise, samt å vise at Goethe er blant de viktigste økofilosofer gjennom tidene og en forløper for dagens økofilosofi.

Petter Jørgen Omtvedt (f. 1945) studerte filosofi, kunsthistorie og historie ved universitetet i Wien, og avsluttet studiene der med en doktorgrad i filosofi, på Kants teoretiske filosofi.

Omtvedt har i mange år undervist i filosofi ved flere universiteter og høyskoler i Norge, og var fast ansatt som universitetslektor i Trondheim i noen år før han tiltrådde en førsteamanuensis-stilling ved universitetet i Tromsø, med ansvar for økofilosofi.
Omtvedt utgav i 2018 boken Filosofi Natur Atmosfære, som omhandler naturfilosofi i den holistiske tradisjonen, med et kapittel om Goethe.

Forlag Paradigmeskifte forlag

Utgivelsesår 2023