Omtale fra forlaget
Hvordan kan man som lærer på en god måte støtte og stimulere elevene i den første leseopplæringen? Hvordan er det mulig å hjelpe det enkelte barnet og samtidig hele elevgruppen? Utgangspunktet er at en god start på leseutviklingen er en viktig forutsetning for at barna skal bli dyktige lesere. Boka inneholder gode redskaper for læreren til å kartlegge hvert enkelt barns leseutvikling gjennom de første tre-fire skoleårene, hvor det viktigste grunnlaget legges. Forfatterne gir en grundig og konkret veiledning i leseutviklingens ulike dimensjoner og presenterer forslag til øvelser. Boka inneholder også et kartleggingsskjema som kan benyttes til hver enkelt elev slik at en regelmessig kan registrere hvor langt eleven har kommet i leseutviklingen. Slik skaper læreren en leseprofil for hver enkelt elev som kan brukes for å planlegge den videre leseundervisningen og gjøre alle barn i elevgruppen til dyktige lesere.
Forlag Cappelen Damm akademisk
Utgivelsesår 2008
Format Heftet
ISBN13 9788202274153
EAN 9788202274153
Språk Bokmål
Sider 80
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
En grei pensumbok rundt barns leseutvikling. Den viser til hvordan leseutviklingen kan gå sin gang, hindringer underveis og at elever utvikler seg litt forskjellig. Boken tar også fram hvordan man som lærer kan kartlegge elevenes lesekompetanse, og den gir ganske detaljerte kategorier å kartlegge ut fra. Forfatterne av boken viser også interessant til hvordan de fem dimensjonene i leseutviklingen; fonologiske bevissthet, ordavkoding, leseflyt, leseforståelse og leseinteresse henger sammen. Boken er grei som pensumbok og et verktøy for læreren, men utover det tror jeg ikke den vil jeg så veldig mye mersmak, hvis man vel og merke ikke er spesielt interessert i emnet.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket