God kommunikasjon med ASK-brukere

av (redaktør) og Asgjerd Vea Karlsen (redaktør).

Fagbokforlaget 2015 Heftet

Boken God kommunikasjon med ASK-brukere gir en grunnleggende innføring i teori om kommunikasjon, kommunikasjonsutvikling og alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Den har til hensikt å formidle kunnskap som er vesentlig for å lykkes i kommunikasjon med ASK-brukere i barnehage og skole. Muligheter for god kommunikasjon både med utgangspunkt i et ASK-brukerperspektiv og et kommunikasjonspartnerperspektiv blir berørt. Videre fokuseres kartlegging og sentrale aspekter knyttet til ulike ASK-tiltak. Gjennom eksempelfortellinger vises det hvordan man kan lykkes med å legge til rette for god kommunikasjon med ASK-brukere i praksis.
Innholdet har et flerfaglig perspektiv og retter seg mot nærpersoner, studenter og fagpersoner som jobber og kommuniserer med ASK-brukere.
Boken er ikke ment å være en oppskriftsbok. Den er tenkt som et utgangspunkt for å kunne gjøre bevisste valg og tilrettelegginger tilpasset den enkelte ASK-bruker slik at han eller hun skal få oppleve likeverdig deltakelse og selvstendig kommunikasjon med andre barn og voksne.
Kari-Anne Bottegaard Næss er utdannet allmennlærer og logoped og har en doktorgrad innenfor spesialpedagogikk. Hun jobber som førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo og er førsteamanuensis II ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Næss sine undervisnings- og forskningsinteresser er først og fremst rettet mot kommunikasjon-, språk- og leseutvikling/-vansker.
Asgjerd Vea Karlsen er utdannet allmennlærer og spesialpedagog og er førstelelektor ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Hun arbeider med digitale medier og pedagogikk med vekt på tilpasset opplæring. De seneste årene har interessen hennes særlig vært rettet mot alternativ og supplerende kommunikasjon.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2015