Glimt fra okkupasjonen Motstand

Motstand-II : Motstandskampen i Rogaland 1943-1945

av (forfatter), Erik Ettrup (forfatter), Odin Leirvåg (forfatter), Hjalmar I. Sunde (forfatter) og Tor Ødemotland (forfatter).

Commentum 2024 Innbundet

Motstandskampen i Rogaland hadde gjennom de tre første årene av krigen krevd mye. Hundrevis av menn og kvinner, i alle aldre, var arrestert og utsatt for grusomme forhør, før de ble internert eller kanskje henrettet. De store opprullingene hadde mer eller mindre lagt motstandsbevegelsen øde. Likevel sto det personer klar til å ta over etter dem som var fjernet av tyskerne, eller hadde måttet flykte.

Fra 1943 og utover ser vi at inspirasjonen til å fortsette motstandsarbeidet i stor grad kom utenfra. Fra Sverige ble det sendte inn kurerer for å starte etterretningsgrupper, mens fra Oslo forsøkte man å blåse liv i Milorg. Forskjellige organisasjoner i Storbritannia sendte inn sine agenter, både for å samle informasjon, men og for å sabotere. Etter hvert endret man fokus, fra å ødelegge til å beskytte. Gestapo kjempet imot, med fryktelige følger for motstandsfolkene. Krigen nærmet seg slutten og man måtte forberede forskjellige utfall.

Militærhistorisk Forening Rogaland, MHFR er en eksklusiv forening som består av medlemmene Erik Ettrup, Odin Leirvåg, Atle Skarsten, Hjalmar Inge Sunde og Tor Ødemotland. Dette er lokalhistorikere med lang fartstid innenfor krigshistorie, med en spesiell interesse for lokal, militær historie. Medlemmene har alle høy kompetanse innenfor en mengde forskjellige emner forbundet med 2. verdenskrig, noe som igjen gir en unik bredde i kunnskapen foreningen har tilgjengelig. Flere av medlemmene har skrevet artikler og utgitt bøker tidligere og har store private samlinger av bilder og kildemateriale. I tillegg har foreningen de siste årene opparbeidet seg en stor og omfattende samling originale bilder og kilder vedrørende Rogaland under 2. verdenskrig. Mange av bildene som er benyttet i denne boken kommer derfor fra MHFRs egen eller medlemmenes samlinger. Vi har som før lagt vekt på i størst mulig grad å benytte bildemateriale som ikke tidligere har vært publisert.

Forlag Commentum

Utgivelsesår 2024

Serie Glimt fra okkupasjonen (10)

Omtalt tid 1939-1945