Glade Juel

en hyllest til Juel Stubberud skrevet av Stubberud-venner

av (redaktør).

Trysil-forl. 2004 Innbundet

Denne boka er laget i anledning av 80-årsdagen til Juel Stubberud i Eidskog. Han er en av Hedmarks fremste kulturpersonligheter, og har i tillegg gjennom yrke og fritid utvist et engasjement innen sosialomsorg, fremme av litteratur, samarbeid over grensen, bevaring og formidling av finnekultur og mye annet. Bidragsytere er bl.a. Jens Stoltenberg, Gerd Liv Valla, Odvar Nordli, Ivar Mysterud, Ola Jonsmoen og Rise og Dagfinn Grønoset. Med tabula gratulatoria og register.

Glade Juel er et festskrift som er laget i anledning av 80-årsdagen til Juel Stubberud i Eidskog, 28. juni 2004. Han er en av Hedmarks fremste kulturpersonligheter, og har i tillegg gjennom yrke og fritid utvist et nærmest grenseløst engasjement innen sosialomsorg, fremme av litteratur, samarbeid over grensen, bevaring og formidling av finnekultur og mye, mye annet. Som underholder i hele sitt voksne liv er han kjent og kjær vidt omkring.
Juel er hovedpersonen i boka. Men den handler også om kona Bjørg. De er begge gull verdt. Nå er Juels samling av om lag 14.000 bøker og hefter og flere tusen avisutklipp m.m. gitt i gave til Eidskog kommune, der "Stubberuds kunnskapslaboratorium" ble offisielt åpnet i rådhuset den 18. juni.
I boka Glade Juel er det lagt vekt på å formidle kunnskap om de mennesker, ideer, prosjekter, arrangementer og organisasjoner som på ulikt vis kan knyttes til Juel Stubberuds bekjentskaper, liv og virke.
Det er mange som har vært med og skrevet boka, - blant dem er Jens Stoltenberg, Gerd Liv Valla, Odvar Nordli, Ivar Mysterud, Ola Jonsmoen og Rise og Dagfinn Grønoset, for å nevne noen. Den er rikt illustrert. Thorbjørn Bakken i Trysil-forlaget har vært redaktør.

Forlag Trysil-forl.

Utgivelsesår 2004