Gjestene

Norske bøker 2010 Heftet

Hennie og Richard har skaffet seg sommerhus ved kysten sammen med noen vennepar. Da den ene venninnen forsvinner, rakner også vennskapene, og Hennie forstår at bakgrunnen for problemene ligger i fortiden.

I Grebbestad er livet godt å leve for de norske venneparene som har skaffet seg sommerhus ved kysten. Hennie og Richard trives med gode middager i vennenes lag, auksjoner med spennende kjøp av vakkert porselen, gamle antikke lamper, møbler og verktøy, museumsbesøk, seilturer og hyggelige bilturer i omegnen. Idyllen brytes ved at den ene av venninnene forsvinner. Dermed rakner også vennskapene og de gode mønstrene for samarbeid og samvær. Mistanker og beskyldninger fører dem opp i en vanskelig vev av skyld og skam, brudd og ulykker. Mer og mer forstår Hennie at bakgrunnen for problemene har rot i fortiden, og etter hvert som sammenhengene klarner, blir også deres egen situasjon mer og mer alvorlig. Når de sitter i tingsretten og avgir sine forklaringer, er gamle vennskap blitt til fiendtlighet, og ond, brå død er blitt deres felles anliggende.

Forlag Norske bøker

Genre Spenning