Giv slip

om dyb tantrisk yoga og meditation

og om at meditere liggende

Bindu 2023 Innbundet

"Gi Slip: Om dyp tantrisk yoga og meditasjon - og om å meditere liggende" er en svært generøs dansk bok om den tantriske esoteriske yoga- og meditasjonstradisjonen. Den inneholder først og fremst praktisk veiledning basert på en swamis livslange erfaring. Den inneholder lenker til 10 lydfiler med mer enn 4 timers guidede meditasjoner, avspenninger og konsentrasjonsøvelser (på dansk).

Boken er vevd sammen med relevant vitenskapelig forskning og er delvis selvbiografisk, blant annet om forfatterens læretid i India på slutten av 1960-tallet.

De ca. 100 illustrasjonene og bildene knytter bokens praktiske anvisninger og teksten sammen til en kunstnerisk helhet som kan gi deg innsikt og inspirasjon i hvordan meditasjon og avspenning kan berike ditt liv og din hverdag. Boken er på lettlest dansk og er en skikkelig innbundet praktbok (hardcover) på 369 sider.

Forfatteren, Swami Janakananda, tar for seg emner som f.eks:

Savasana - å ligge helt stille i 15 minutter, med lydfiler - som øvelse i skoleklasser og som nøkkelen til ekte yoga
Den åpne tilstanden og dens betydning
Meditasjonen "Returning", guidet som tekst- og med lenker til lydfiler
Chakra og energi - vekning av et chakra
Samspillet mellom konsentrasjon og helhetlig opplevelse
Tilstedeværelse og bevissthet
Pratyahara, en tantrisk metode for å gi slipp og vende tilbake til seg selv
Mantra i tantra og nordisk kultur
Meditasjonsteknikker som åpner døren til den meditative tilstanden og hjelper deg å forbli i den
Det psykiske symbolet og bevissthetens rom
Meditasjonsprogrammer som ritual og prosess
Yantra - kraftdiagram - om å holde sinnet på ett objekt
Å bli bevisst om det ubevisste
Meditationen Indre Stilhed, Antar Mauna - med lenker til lydfiler
Å bli ett med din sanne identitet
Evnen til å oppleve helhet
Hvile og aktivitet, grunnleggende i yoga
Når meditasjonen er over
Formålet med yoga - å mestre livet

Forfatteren, Swami Janakananda, er grunnleggeren av Skandinavisk yoga og meditasjonsskole, en av de mest respekterte yogaskolene i den vestlige verden. Han legger særlig vekt på yogaens vitaliserende, stressreduserende og åndelige kjerne. Gjennom sin inngående undervisning i meditasjon, yoga, kriya yoga, pusteøvelser og yoga nidra bidrar han til å bevare den autentiske yogaen.

Swami Janakananda er kjent for boken 'Yoga, tantra og meditasjon i min hverdag', CD-en 'Oplev Yoga Nidra' og e-boken 'En dybere yoga og Yoga Nidra'. Gjennom disse verkene og sin undervisning på det internasjonale Håå Retreatsenter i Sør-Sverige har han inspirert tusenvis av mennesker over hele verden til å bli kjent med seg selv og leve et kreativt og harmonisk liv.

Forlag Bindu

Utgivelsesår 2023