Gisle Gissurson på Gamle Sandnes

en fortelling om menneskene på storgården Sandnes i tiden rundt Norges samling

av (forfatter) og Ståle Botn (illustratør).

Torolvsteinen 2006 Innbundet

Boken tar utgangspunkt i vanlige mennesker gjøren og laden på slutten av 800-tallet i gamle Sandnes, der vi følger dem i hverdag og fest. Vi får se hvordan de lever og arbeider, og vi får høre om gården, om husstell og husdyrhold, om båter og skip, om treller og storætters betydning, om fiske og jakt, om fester og blot, og om handelsreiser og finnferdene, samt om forholdene i Vefsn, på Torgar og i øvrige områder på Helgeland. Fortellingen blir sett gjennom øynene til 12 år gamle Gisle Gissurson, som deler sine tanker og opplevelser med oss. Boken inneholder også en engelsk oversettelse. Har ordforklaringer.

"Gisle Gissurson på gamle Sandnes" er lansert som en ungdomsbok, men den kan også med fordel leses av historieinteresserte personer i alle aldre. Boken er basert på historien og livet på Gamle Sandnes, i dagens Sandnessjøen. Innholdet er altså bygget på den sterkeste sagalitteratur vi har fra vår landsdel, nærmere bestemt fra perioden rundt Norges samling. Denne boken har likevel gitt historien et nytt perspektiv i det den tar utgangspunk i det vanlige menneskes gjøren og laden, og hvordan forholdene var på en storgård i den tiden. Her følger vi menneskene gjennom en års syklus på slutten av 800-tallet. Vi hører om korndyrking, om husdyrhold og sysler på gården, om treller og storætters betydning, om finnferder og handelsreiser, om fiske, jakt og fangst, om blot og ættegilder, om skip og båter, og om mye mer. Vi hører om forholdene i Vefsn, på Torgar og i øvrige områder på Helgeland. Alt dette i skyggen av et overordnet og nytt landsstyre. I all sagalitteratur trer konger og stormenn frem, og blir stående midt på scenen, mens det virkelige livet, det som gir overlevelse for alle, bare blir til et matt bakteppe. Denne boken snur om på dette forholdet og løfter den vanlige mann og kvinne frem i lyset, og gir leseren en inngående forståelse av hverdagslivets mange sysler. Den geniale fremstillingen, om en kan si det slik, er at selve handlingen og de ulike faser, blir sett gjennom øynene på den 12 år gamle Gisle. Han lever på storgården og er ikke eldre enn at han ennå har den naturlige nysgjerrigheten i seg, og at vi gjennom dette kan oppleve livets hendelser på en detaljert og ny måte. "Gisle Gissurson på gamle Sandnes" inneholder også en noe komprimert engelsk oversettelse. Kapitlene veksler mellom norsk og engelsk, og boken har også fargeillustrasjoner og kartverk, samt ordforklaringer og personregister. Denne oppbygninger gjør boken velegnet også i undervisningssammenheng, samt vil være med på å spre vår historie til engelsktalende innen reiselivet. Boken har totalt 186 sider, er skrevet av Ståle Botn og utgitt av forlaget Torolvsteinen AS.

Parallell tittel The life on Sandnes viking farm

Forlag Torolvsteinen