Generell kjemi

grunnkurs i kjemi på universitetsnivå

Alma Mater forl. 1992 Innbundet

Boka har primært medisiner- og odontologistudenter som målgruppe. Den vil også være nyttig for studenter med biologisk fagtilknytning og studenter som leser engelskspråklig pensumlitteratur, for sistnevnte som støttebok på norsk. Likevekter i vandige løsninger og elektrokjemi er viet særlig stor plass, mens organisk kjemi praktisk talt ikke berøres. Kontrolloppgaver med svar er gjennomgående flettet inn i teksten. Etter hvert kapittel finner du også et sett med oppgaver. Boka forutsetter forkunnskaper tilsvarende 2Kj fra videregående skole.

Boken er tilpasset begynneremner i generell kjemi på universitets- og høyskolenivå. Den forutsetter forkunnskaper tilsvarende 2Kj fra den videregående skole. Boken har en viss biologisk profil, og har blandt annet studenter i medisin og odontologi som målgruppe. Likevel er den tilstrekkelig generell til å passe også for studenter uten spesialintresse i biologi. Studenter som leser engelskspråklig pensumlitteratur vil ha stor nytte av å bruke den som støttebok på norsk. Det kan hjelpe dem til å få en klarere begrepsforståelse, noe som erfaringsmessig er et vesentlig problem innen grunnundervisningen i kjemi. Prioriteringen av stoffet avviker noe fra det som er vanlig i standard lærebøker i generell kjemi. Likevekter i vandige løsninger og elektrokjemi har fått særlig stor plass. Organisk kjemi berøres praktisk talt ikke. Gjennom hele teksten er det flettet inn kontrolloppgaver med svar i fornoter. Det er også gitt oppgaver etter hvert kapittel. Intensjonen er at leseren skal styres til aktivt arbeid med stoffet. Målet for studentene må være å skaffe seg kunnskaper som kan brukes til å løse problemstillinger og til å finne svar på nye spørsmål. Denne boken kan gi øvelse i slikt arbeid. Rolf Isrenn (1938) er cand.real og førsteamanuensis ved Boikjemisk institutt, Universitetet i Bergen.

Forlag Alma Mater forl.

Utgivelsesår 1992