Gå Christian, gå!

om bondeføreren Christian Lofthuus

en historisk kort-roman

Eidem forl. 2011 Heftet

Denne romanen er basert på historien om Christian Lofthuus som ledet et bondeopprør på 1700-tallet.

Christian Lofthuus (1750-97) kom fra gården Lofthuus utenfor Lillesand og ble betraktet som distriktets urolige hode. Da fogden i Nedenes amt la en offentlig vei over eiendommen hans uten vederlag, dro han med egen skute til København der han fremla sine personlige klager for Kronprins Fredrik. Ved tilbakekomsten opplyste han at Kronprinsen ikke bare hadde stilt seg imøtekommende til hans egne klager, men var også åpen for andres. Det fantes knapt den bonde i distriktet som ikke hadde klager å komme med, særlig når det gjaldt ulovlige sportler og ekstraskatter. Nå ble det som et trolldomsord at hos Kongen kunne bøndene hente sin rett.
Men turen til Danmark sådde vind og høstet storm. Det som for Lofthuus handlet om rettigheter, ble av øvrigheten oppfattet som opprør, og et politisk spill . og velberegnede samspill . utfoldet seg mellom Konge og embetsmenn i deres forbitrede kamp mot denne mannen som reiste bøndene til motstand i hele amtet. En dramatisk og skjebnesvanger kamp som har gått inn i historien under betegnelsen Lofthussopprøret.

Forlag Eidem forl.

Genre Historisk litteratur