Fyrene

kystens katedraler

av (forfatter), Rune Nylund Larsen (illustratør) og Richard Binns (oversetter).

Skagerrak forlag 2009 Innbundet

Boken tar for seg et utvalg fyrstasjoner langs Norges kyst, der hensikten er å vise hvilken historisk kulturskatt fyrene representerer. Hver fyrstasjon utgjør et kapittel. Foruten en kortfattet historisk beskrivelse av de enkelte fyrene, følger en liten fortelling eller begivenhet som hører til de respektive stedene, milepæler og fenomener knyttet til fremveksten av fyrvesenet i Norge, og informasjon om overnattings- og aktivitetstilbud ved hvert fyr. Boken har parallell tekst på bokmål og engelsk. Har litteraturliste.

Bakgrunn. I år er det 350 år siden det første fyret i Norge, Lindesnes, ble satt i drift. Siden den gang har flere enn 200 betjente fyrstasjoner sett dagens lys. Moderne teknologi har ført til at alle fyrene har blitt automatiserte, men nytt liv har oppstått på fyrene i form av den stadig økende "fyrturismen". Nyhet. I den 2. utgaven av boka har vi tatt med hvilke av fyrene som er åpne for publikum. Tilbudet i form av overnatting, museer, gallerier og kulturhus øker stadig, og bakerst i boka finnes en fullstendig oversikt alle Norges fyr som nå er offentlig tilgjengelige (også de som ikke er omtalt i boken). Bruken av fyrene er viktig for vedlikehold og bevaring av våre kulturskatter. Alle er i dag velkomne til å oppleve kystkultur og spektakulær natur på mange av de gamle fyrstasjonene året rundt. I den mørke årstiden er fyrovernattinger ekstra spennende samtidig som prisene er spesielt hyggelige. Boka Fyrene - kystens katedraler 2. utg. inspirerer til bedre bevissthet og allmenn bruk av våre nasjonale kulturskatter. Innhold. Fyrene - kystens katedraler viser gjennom et omfattende og unikt bildemateriale hvilken kulturskatt fyrene representerer. Boka omtaler 50 fyrstasjoner langs Norges kyst. Foruten en fyrhistorisk innledning, er det til hvert fyr beskrevet morsomme eller dramatiske hendelser som gir et sjeldent innblikk i hvordan livet på fyret kunne arte seg.

Parallell tittel Lighthouses : the coastal cathedrals

Forlag Skagerrak forlag