Fyrbyggeren

fyrformann Elling Ulvestads fortelling 1909-1954

Selja forlag 2008 Innbundet

Denne boken tar for seg en fyrbyggers historie. Elling Ulvestad var fyrarbeider, fyrformann og oppsynsmann i Fyrvesenet i 45 år. Han hadde ansvar for bygging og vedlikehold av utallige fyr, og han var med på å gjøre norskekysten langt tryggere for sjøfolk, fiskere og andre som ferdes langs kysten. Har kart og kilder.

Elling Ulvestad (1890-1978) fra Syvde på Sunnmøre var i 45 år fyrarbeider, fyrformann og oppsynsmann i Fyrvesenet. Hvert eneste sommerhalvår, fra april til oktober, var han i arbeid på de ytterste holmer og skjær på hele norskekysten. Han hadde ansvar for bygging og vedlikehold av utallige fyr, fra Finnmark til Østfold. Blant annet bygde han Kya fyr på Trøndelagskysten, Makkaur fyr i Finnmark og Runde fyr på Sunnmøre. På Færder fyr i Oslofjorden installerte han verdens kraftigste tåkesignal. Ulvestad og arbeidslaget hans av fyrarbeidere fra Sunnmøre skapte ingeniørkunst av fremste sort. De gjorde riksvei nummer en, skipsleia langs norskekysten, langt tryggere, til nytte for sjøfolk, fiskere og alle som ferdes langs kysten vår. På grunnlag av dagbøker, rapporter, håndskrivne manuskript og bilder presenterer sønnen Harald Elling Ulvestad i denne boka det omfattende arbeidet til Elling Ulvestad. Tekst og bilder utgjør et enestående bidrag til norsk fyrhistorie. Boka er svært rikt illustrert. De fleste bildene har aldri tidligere blitt trykt. Knut Baar Kristoffersen, seniorrådgiver i Kystverket, har skrevet en innledning i boka. Harald Elling Ulvestad, yngste sønn av Eline og Elling Ulvestad, er født i Syvde på Sunnmøre i 1936. Han er utdannet tannlege, Oslo 1961, og har vært forsker, underviser og klinikksjef ved Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo 1963 - 2003. Licensiat- og doktorgrad, klinisk spesialistutdanning og skrevet flere bøker om odontologi.

Forlag Selja forlag

Utgivelsesår 2008