Funksjonell grammatikk og tekstanalyse

Unipub forlag 2004 Heftet

Funksjonell grammatikk skiller seg fra tradisjonell skolegrammatikk ved at den sier noe vesentlig om språklig kommunikasjon og hva språkbruk egentlig går ut på. Denne grammatikkmodellen konsentrerer seg ikke bare om formell analyse av setninger og setningsledd. Den tar utgangspunkt i at en tekst eller ytring ikke kan løsrives fra sammenhengen den opptrer i, men må analyseres på bakgrunn av den kulturen, eller det samfunnssystemet, som frembringer den. Den funksjonelle grammatikken tar altså for seg språkets semantiske og sosiale funksjoner, i tillegg til å beskrive språkinterne relasjoner.
Funksjonell grammatikk og tekstanalyse er en innføring i en moderne og annerledes måte å oppfatte språk på, og er en praktisk «begrepsverktøykasse» for dem som skal analysere og vurdere tekster. Modellen bygger på prinsippene hos den engelske lingvisten M. A. K. Halliday.
Boken er egnet for høyskole- og universitetsstudenter som studerer norsk på høyere nivå, men henvender seg også til andre språkinteresserte, ettersom modellen presenterer et nytt perspektiv på språk og kommunikasjon generelt.
Bjørn Vigeland er førsteamanuensis på Høyskolen i Oslo, men underviser p.t ved statsuniversitetet i Moskva (MGU). Boken bygger på de praktiske erfaringer han har gjort med funksjonell grammatikkundervisning og tekstanalyse i lærerutdanningen. Et interessant resultat av denne virksomheten har vært erkjennelsen av at modellen ikke bare er et redskap for undervisning i grammatikk: Den språklige bevisstheten som utvikles gjennom modellen, kan også være et hjelpemiddel til å forbedre egen skriveferdighet.

Forlag Unipub forlag

Utgivelsesår 2004