Funkis & formalin

farmasibygningen på Blindern

av (forfatter), Bjørn Vidar Johansen (forfatter), Anne Gerd Granås (forfatter) og Kristin Rosmo (foto).

Kristin Rosmo mellom linjene 2022 Innbundet

Fotoboken Funkis & formalin er en fargerik og hjertevarm hyllest til Farmasibygningen, Universitetet i Oslos aller første bygning på Blindern (1931-1932). Farmasøytisk institutt holder fortsatt hus i bygningen, men flytter i 2026/2027 inn i den nye Livsvitenskapsbygningen. Da avsluttes et kapittel i historien om en bygning som markerte en ny epoke for Universitetet i Oslo og som sterkt bidro til å legitimere den funksjonalistiske, nye arkitekturen i Norge. Bygningen har dessuten vært selve arnestedet for den standarden norsk farmasi har i dag. I tillegg til arkitekturen, interiøret og fargene har fotograf Kristin Rosmo også rettet kameraet mot små, sære spor og merker etter menneskene som har hatt bygningen som sin arbeids- og studieplass. Ved hjelp av fotoapparat har hun undersøkt hva disse visuelle sporene kan fortelle om sammenhengen mellom en bygning, et fag og menneskene som har kommet og gått. Bildene ligger i krysningspunktet mellom kunst-og dokumentarsjangeren. Boken inneholder rundt 70 bilder av bygning, interiør og spor av bruk. I tillegg kan vi lese et essay om bygningens historie og arkitektur v/kunsthistoriker og leder av Museum for Universitets- og vitenskapshistorie (MUV) ved Kulturhistorisk museum, Bjørn Vidar Johansen og en poetisk tekst om studiedagene v/professor ved Farmasøytisk institutt, Anne Gerd Granås. Videre inneholder fotoboken portretter og et lite intervju av ni mennesker som studerer eller arbeider i bygningen.

Forlag Kristin Rosmo mellom linjene

Utgivelsesår 2022