Fryd for ganen

kokebok for barnehager og barnefamilier

av (forfatter), Reidun Høines (illustratør) og Tor Inge Vormedal (illustratør).

Vormedal 2008 Innbundet

Boken inneholder oppskrifter på bakverk, kaker, middagsmat, desserter, melke- og glutenfri mat; samt tips til spennende matpakker. Her er også noen retningslinjer for mat og måltider i barnehagen. Et innledende kapittel handler om barn og kosthold. Med kildehenvisninger.

"Fryd for ganen" er en bok om gleden ved å lage mat til barn og sammen med barn. Høsten 2007 kom det nye retningslinjer for et sunnere kosthold i landets barnehager. Etter at de nye retningslinjene kom, har de ansatte i barnehagene etterlyst en praktisk kokebok. "Fryd for ganen" er den første kokeboken som tar hensyn til de nye retningslinjene, og oppskriftene i boken er i tråd med de nye anbefalingene. "Fryd for ganen" er ikke bare en kokebok for barnehageansatte, men for alle voksne som lager mat til barn. I denne boken finner du smakfulle og lettvinte oppskrifter som barn liker. Oppskriftene er satt sammen av vanlige ingredienser som er lett tilgjengelige i de fleste dagligvarebutikker. Dette er en kokebok på barns premisser, men det er mat som hele familien kommer til å elske. Maten er ikke bare god og lettvint å lage, den er også sunn og næringsrik. "Fryd for ganen" har også kapitler om barn og kosthold. Ernæringsteorien blir formidlet på en enkel og lettfattelig måte. Dette gir en god oversikt over viktige sider ved barns kosthold. Boken har et eget kapittel om hvete- og melkeallergi. Oppskriftene som ikke inneholder gluten eller melk er merket. Kurs i praktisk matlaging og ernæring for ansatte i barnehager. Opplev en annerledes kursdag. På matlagningskursene er det latter og moro, stor aktivitet og læring gjennom erfaring, smak og lukt. Maten som lages er tilpasset de nye retningslinjene. Det settes fokus på spennende, fargerik, sunn og god mat. Oppskriftene er tilpasset barn, både med tanke på smak og at små kokker skal være med å lage maten.

Forlag Vormedal

Utgivelsesår 2008