Fru Victoria til Ringve

av (forfatter) og Hans Melien (forfatter).

Cappelen 1984 Innbundet

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1984

ISBN13 9788202098513

EAN 9788202098513

En artig og entusiastisk bok om russiske Victoria Michaelovna Bachke som grunnla Ringve Musikkmuseum og Tordenskioldmuseet på Lade i Trondheim. En handlekraftig og spesiell kvinne som tok i bruk uortodokse metoder for å få det slik hun ville.

Victoria kom til Trondheim i 1917. Og her ble hun gravlagt etter sin død i 1963. Hennes fødselsår er ukjent (ant. 1897). Hun ble gift med (ordlyden er bevisst valgt…) Christian Anker Bachke, arving til den gamle lystgården Ringve på Lade. Gårdens historie skriver seg tilbake til ladejarlenes tid. Den var sjøhelten Peter Wessel Tordenskiolds barndomshjem. Ekteparet Bachke, som begge var musikalske og musikkinteresserte, hadde ingen arvinger. Etter mannens død samlet Victoria en stor mengde musikkinstrumenter og aktuelle gjenstander fra nær sagt hele verden. I museet finnes blant annet den russiske munken Rasputins harpe i elfenben, sølv og gull.

”Hva er fru Bachkes store hemmelighet – denne usannsynlige kunst å få folk til å begeistres for hennes ideer (…). Hun presser seg selv som en sitron, 24 timer i døgnet, for å gjennomføre de ideene hun har satt seg i hodet,” skrev en journalist om henne. Det måtte en liten russerinne til for å skaffe Norge et internasjonalt anerkjent musikkmuseum.

Skal jeg være ekstra kritisk, tror jeg det kunne ha vært gjort mer ut av denne eventyrlige historien. Språket er ikke dårlig, men lite spenstig. Brev, taler og notater er tatt inn i teksten på en måte jeg synes virker forstyrrende. Jeg stusser også over at en av forfatterne, Jan Voigt (som kjente fru Victoria godt, samarbeidet med henne og overtok etter hennes død) omtales i tredje person. Det skaper en unødvendig distanse.

Fru Victoria til Ringve er likevel en interessant og artig bok. Jeg gleder meg til neste besøk i Ringves museer og hager – med all denne nye kunnskapen!

De norske menn er som Islands fjell. Utenpå ligger is og snø, inne i dem er det vulkaner.

• "Bokhandleren i Kabul - et familiedrama" av Åsne Seierstad
  • "Drageløperen - tegnet roman" av Khaled Hosseini