Frosten : originalmanus spillefilm ; September

Vidarforlaget 2012 Innbundet

Frosten: Norge, noen få år frem i tid. Polarisen har smeltet og kalde vannmasser har endret Golfstrømmens bane. Over landet ligger Frosten og hyller kongeriket inn i en evigvarende vinter. I løpet av fem år har over to millioner blonde og blåøyde klimaflyktninger forlatt oljelandet på jakt etter varme og bedre liv lenger sør i Europa. Når det siste av Norges oljeindustri kollapser etter en "hundreårsstorm" i Barentshavet, blir smådyrveterinæren Anniken Berget flyktning, alene med tre barn i en slum i Istanbul. September: Den unge, suksessrike teaterinstruktøren Ebba Enge er dypt involvert i sitt livs drømmeprosjekt på Nationaltheatret da faren, Eilif, blir alvorlig syk. Ebba har et ambivalent forhold til den tyranniske faren, og de har hatt lite med hverandre å gjøre de siste tyve årene. Sykdommen endrer Eilif, og plutselig øyner Ebba en mulighet for ny kontakt. Men hva skal hun gjøre når faren ber henne tynt om å oppfylle et siste ønske, ti dager før Ebbas store premiere?

Forlag Vidarforlaget