Frontavsnitt 2

klagesanger

dikt

Gyldendal 1999 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Diktsamlingen er en frittstående forlengelse av Frontavsnitt. Dikt for det 20. århundre (1996). I denne diktsamlingen står selve krigen sentralt, men også den personlige dimensjonen er fremtredende.

Frontavsnitt 2. Klagesanger er en frittstående forlengelse av diktsamlingen Frontavsnitt. Dikt for det 20. århundre som Terje Johanssen utgav i 1996. Frontavsnittet er den mest utsatte gruppen soldater i et slag, de som befinner seg nærmest eksistensens ytterpunkt. I 1996-boken sto begrepet først og fremst som en metafor for menneskets stilling i ytterpunktet av et århundre. I Frontavsnitt 2. Klagesanger står selve krigen sentralt, men den personlige dimensjonen er også fremtredende her. Vårt århundre har vært krigens århundre, og det siste tiårets brutalitet lover ikke godt for det neste. Den sumeriske prestinnen og poeten Enheduannas over fire tusen år gamle hymne «Inannas opphøyelse», som utgjør bokens andre tekstlige tyngdepunkt, minner oss om denne problematikken. Frontavsnitt 2. Klagesanger har utgangspunkt i utstillingen 'Frontavsnitt', et samarbeidsprosjekt mellom Terje Johanssen, billedkunstneren Arne Nilsskog, tekstilkunstneren Ragnhild Monsen og komponisten Arne Nordheim, som ble vist på Forsvarsmuseet i Oslo høsten 1998.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788205257214