Frittgående barn

hvordan gi barna dine friheten du hadde uten å bli gal av bekymring

av (forfatter) og Bent Hvale (oversetter).

Fritt forl. 2010 Innbundet

I denne boken tar forfatteren et oppgjør med den overbeskyttende barneoppdragelsen. Hun mener at barn bør ha større frihet til å prøve og feile, og at verden ikke er så farlig som mange foreldre tror. Med litteraturliste.

I Frittgående barn tar Lenore Skenazy, som selv er mor til to, et oppgjør med forestillingen at verden har blitt så mye farligere de siste tiårene og at det er nødvendig å holde våre barn under kontinuerlig oppsikt og innskrenke deres bevegelsesfrihet og mulighet til å takle små utfordringer i hverdagen på egenhånd. Her i Skandinavia har "curlingforeldre" blitt et begrep, en trend der foreldrene ikke lenger lar barna lære å mestre verden gjennom å prøve og feile, men går foran dem og koster veien fri for alle hindringer. Forfatteren har både humor og selvironi og gjør sitt oppgjør med den overbeskyttende barneoppdragelsen til morsom og underholdende lesning.

Forlag Fritt forl.