Fritidsaktiviteter med assistanse for voksne utviklingshemmede

av (redaktør) og Anders Midtsundstad (redaktør).

Svein Sandnes bokforlag 2020 Heftet

Dette er ei bok for alle ansatte, frivillige og pårørende som er opptatt av å tilrettelegge hverdagen for personer med en utviklingshemming. Bidragsyterne ønsker å inspirere alle som arbeider med personer som trenger det lille ekstra fra kommunen og frivillig sektor. Det virkelig nyskapende ved FNs konvensjon om rettigheter til personer med nedsatt funksjonsevne, er at den understreker at det ikke er tilstrekkelig å ha rettigheter på et abstrakt nivå, forteller professor Inger Marie Lid oss, og understreker at voksne med utviklingshemming trenger hjelp for å kunne benytte seg av sine rettigheter. Praktisk tilgjengelighet er broen mellom det å ha rettigheter og det å kunne benytte seg av sine rettigheter. Førstelektor Gro Lorentzen forteller hvordan en gjennom aksjonslæring kan ta utgangspunkt i de ansattes egne erfaringer for å kunne bruke kultur og aktiviteter systematisk i møte med tjenestemottakernes egne behov, ønsker og kanskje til og med drømmer. Marianne Kreutz, Katarzyna Ewa Ziemba, Elisabeth Bjelke, Anette Sund, Elisabeth Antonsen, Dag Kjensjord og Ellen Margrete Graarud viser oss gjennom praktiske eksemplar hvordan en gjennom empowerment og metoden Fritid med Bistand kan styrke tjenestemottakernes ressurser.

Forlag Svein Sandnes bokforlag

Utgivelsesår 2020