Omtale fra forlaget
Denne boka er inspirert av frigjørende pedagogikk, slik den kom til uttrykk gjennom Det sosialpedagogiske studiealternativet opprettet på Universitetet i Oslo i 1973. Det er også en jubileumsbok, med feiring av 50 års kultivering av frø sådd den gangen. Det er en deltakende pedagogikk der relasjonen mellom lærer og elev/student bygger på dialogen, og der den lærende har subjektstatus. Kapitlene oppsummerer viktige erfaringer vi forfattere har gjort med frigjørende pedagogikk på ulike fagområder, fra spedbarns utvikling til grunnskole- og videregående opplæring, fra universitetsstudier til internasjonalt arbeid og fredspedagogikk.
En frigjørende pedagogikk bygger på verdier som samarbeid, dialog og solidaritet og står i motsetning til trekk ved pedagogiske retninger i dag som vektlegger konkurranse, individualisme og markedstenkning.
Forfatterne henvender seg til studenter, lærere og praktikere i utdannings-, sosial-, helse- og kultursektor. Dessuten beslutningstakere, forskere og andre som er opptatt av utdanningens vilkår, og frigjørende pedagogikk som et teoretisk og praktisk fag.
Prolog ved Sigurd Haga og epilog ved Edvard Befring.
Forlag Kolofon
Utgivelsesår 2023
Format Heftet
ISBN13 9788230025215
EAN 9788230025215
Språk Bokmål
Sider 204
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket