Fridtjof Nansen

kunstner og vitenskapsmann

av (redaktør), Thomas Widerberg (illustratør) og Ingeborg Motzfeldt Løchen (illustratør).

Labyrinth Press og Lillehammer kunstmuseum 2011 Innbundet

Boka gir en presentasjon av Fridtjof Nansen (1861-1930) som kunstner og vitenskapsmann, og mange av hans bilder. Boka er utgitt i forbindelse med en utstilling i Lillehammer Kunstmuseum, sommeren 2011.

I år er det 150 år siden Fridtjof Nansen (1861 - 1930) ble født. Nansen var en foregangsmann på utrolig mange felt. Som den moderne mann Fridtjof Nansen var, benyttet han flittig fotografiapparatet på sine turer og ekspedisjoner. Han var imidlertid også en meget habil tegner. Nansen hadde på sine ekspedisjoner, både akvarellskrin og tegnebok med seg. Etter hvert ble han en god venn av maleren Erik Werenskiold, som fikk stor betydning for Nansen. Fridtjof Nansen ville ikke selv stille ut sine arbeider, han var vitenskapsmann og ikke kunstner hevdet han. Men etter hans død i 1930 laget Erik Werenskiold og Axel Revold en minneutstilling i Kunstnerforbundet i Oslo. I juni 2011 presenterer Lillehammer Kunstmuseum en ganske stor utstilling av Nansens arbeider. Utstillingen danner grunnlaget for denne boken som er forfattet av mag. art Hilde Mørch.

Forlag Labyrinth Press Lillehammer kunstmuseum

Omtalt person Fridtjof Nansen