Fri oss fra dårlig ledelse

arbeidsmiljø, ledelse, bedriftskultur

av (forfatter) og Kari Marie Thorbjørnsen (gjendikter).

Gyldendal arbeidsliv 2008 Heftet

Boka ser på sammenhengen mellom stress, manglende trivsel og dårlig ledelse i et medarbeiderperspektiv. Den viser hvordan ledere påvirker både den enkelte medarbeider og det generelle miljøet på arbeidsplassen, og problemet belyses gjennom seks historier som er hentet fra forskjellige arbeidsplasser. Boka gir retningslinjer for hvordan man kan lede ut fra mottoet "medarbeiderne er vår viktigste ressurs".

Fri oss fra dårlig ledelse handler om hva som skjer på en arbeidsplass når ledelsen utøver dårlig ledelse. Formålet er å få et blikk bakom de sørgelige statistikkene over stress og utbrenthet, og å belyse hva som egentlig står på spill når ting går skjevt på en arbeidsplass. God ledelse går ut på å skape sunne miljøer der ansatte kan oppnå gode resultater og få utviklet seg. På mange arbeidsplasser ligger dessverre dette idealet langt fra virkeligheten, med store personlige og faglige konsekvenser for den enkelte medarbeider og for arbeidsmiljøet. Boka belyser «alminnelig dårlig ledelse», som medfører konflikter, tap av engasjement, demotivasjon, utilfredshet, misnøye og krangling, oppsigelser og sykmeldinger. Det gjøres gjennom fortellinger fra arbeidstakere som etter sin egen vurdering er utsatt for dårlig ledelse.

Forlag Gyldendal arbeidsliv

Utgivelsesår 2008