Fransk-norsk musikkordbok

ord, uttrykk, titler

av (forfatter) og Knut Albrigt Andersen (forfatter).

Fagbokforlaget 1997 Heftet

Boken inneholder en ordliste og et tittelregister. Ordlisten har ca. 5200 ord, uttrykk og spilleanvisninger, alle hentet fra noter, partitur og litteratur om musikk og komponister. Det er tatt med instrumentnavn, gamle og nye betegnelser på instrumentdeler og mekanikk, uttrykk som har med sang og dans å gjøre, og utfyllende om musikkteori. Tittelregisteret inneholder ca. 2400 verk for orkester, kor, sang, klaver og andre soloinstrumenter.

Frankrike har alltid hatt en sentral plass i europeisk kulturliv, både når det gjelder arkitektur, bildende kunst, dans, musikk og litteratur. Franske komponister er ofte ordrike, og gir gjerne sine spilleanvisninger på fransk. Hvis franskkunnskapene er mangelfulle, kan dette føre til at komponistens intensjoner ikke alltid gjenspeiler seg i utøverens tolking. Det samme gjelder titler - komponist og forfatters tanker er vesentlige i formidlingen. Dette er årsaken til at forfatterne Østvold og Andersen har påtatt seg oppgaven med å samle og oversette franske musikkrelaterte ord, uttrykk og titler. Boka inneholder en ordliste og et tittelregister. Ordlisten inneholder ca. 5200 ord, uttrykk og spilleanvisninger, alle hentet fra noter, partitur og litteratur om musikk og komponister. Det er tatt med instrumentnavn, gamle og nye betegnelser på instrumentdeler og mekanikk, uttrykk som har med sang og dans å gjøre, og utfyllende om musikkteori. Tittelregisteret inneholder ca. 2400 verk for orkester, kor, sang, klaver og andre soloinstrumenter. Fransk-norsk musikkordbok bør være av interesse og til hjelp for alle som befatter seg med musikk - studenter, lærere, profesjonelle utøvere, kor og orkestre, radio og bibliotek og ikke minst amatørmusikere og musikkelskere generelt. Bitta Romsland Østvold er sang- og stemmepedagog ved Den Nationale Scene i Bergen. Hun har musikk-, drama- og språkutdannelse fra Norge, USA og Italia og har erfaring fra konsertpodium, scene og radio. Østvold var også i 25 år høgskolelektor og hovedlærer i sang ved musikklinjen, Bergen Pedagogiske Høyskole (nå Høgskolen i Bergen). Førsteamanuensis Knut Albrigt Andersen har siden 1970 vært pianist og klaverpedagog ved Bergen Musikkonservatorium (nå Griegakademiet, UiB). Som solist har Andersen bl.a spilt inn verker av Grieg og Sæverud på LP og har ofte vært engasjert ved Festspillene i Bergen. Han har tidligere utgitt Tysk-norsk ordliste for musikere.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1997