Fram

Sem & Stenersen 2011 Innbundet

Boka skildrer polarskipet Frams historie, fra det ble bygget av Colin Archer i Larvik i 1892, til skipet ble utstilt på Frammuseet i 1936. Den gir et bilde av menneskene og livet om bord på skuta, pionerferder over isen, bragder og konflikter. Har litteraturliste og personregister.

.Som aktør i noen av de mest berømte polarferder i vår internasjonale polarhistorie er denne boken å anse som .den autoriserte biografi. om FRAM. Torbjørn Trulsen, Polarmuseet i Tromsø Fram skildrer polarskipets historie fra det ble bygget i Larvik i 1892 til det kom under tak på Bygdøynes som et permanent minnesmerke over norsk polarshistorie. Fram er likevel først og fremst en fortelling om menneskene og livet om bord i polarskuta. Om kjente navn som Fridtjof Nansen, Roald Amundsen og Otto Sverdrup, alle sterke ledere og personligheter. Men også om alle de navnløse som bidro til å løfte lederne frem til nasjonale helter. Og om pionerferder over isen, om triumfer og problemer, om bragder og konflikter.

Forlag Sem & Stenersen

Omtalt sted Polarområdene