Fragmenter av tre liv

Oktober 2005 Innbundet

Ulike livsløp og skjebner flettes sammen i denne romanen. Advokaten Frank Larsen blir oppsøkt av barndomsvennen Tore. Tore ser ut til å ha blitt usaklig oppsagt. Sammen med datteren Bella er Frank på Quartfestivalen, og herfra forsøker han stadig å komme i kontakt med Tore. Han lykkes ikke med å nå vennen, og han bekymrer seg for at det kan ha hendt ham noe. Samtidig oppdager han at Bella ligger våken om nettene og gråter.

Siste dag før sommerferien blir advokat Frank Larsen oppsøkt av barndomsvennen Tore, som han ikke har sett siden konfirmasjonstiden. Tore er i ferd med å bli oppsagt fra sin stilling i et forsikringsselskap, med noe som ser ut til å være en usaklig begrunnelse. Frank bestemmer seg for å ta saken. Nå skal han ikke svikte Tore, slik han føler han gjorde den gangen for nesten førti år siden. Fra Quart-festivalen, der han er med den femtenårige datteren Bella, prøver Frank stadig å få kontakt med Tore, men uten å lykkes. Har det skjedd noe med vennen? Samtidig oppdager han at datteren ligger våken om natten og gråter. Hva er det med Bella? Ulike livsløp flettes sammen i denne romanen, der relasjoner og skjebner viser seg å være grunnleggende skjøre. "Fragmenter av tre liv" er en klok og underfundig roman med alvorligere tematiske linjer. Frank O. Anthun (f. 1949) debuterte i 1986 med diktsamlingen "Bilder fra Bretagne. Definitivt en myr" og har siden skrevet to barnebøker og romanene "Ut av bassenget" (2000) og "Vaya con Dios" (2003).

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2005